poniedziałek, 17 marca 2014

Przekleństwo tronu Piastów - rzecz o pewnej spiskowej teorii.

Teorie spiskowe od zawsze podgrzewają atmosferę, porywają rzesze ludzi, stają się ciekawym tematem w trakcie rozmów towarzyskich. Wierzy w nie wielu, powtarza jeszcze więcej. Jest przecież alternatywna wersja wydarzeń dotyczących Nazca, posągów na Wyspie Wielkanocnej, czy piramid.
Nie odkryję Ameryki w puszce od konserwy stwierdzeniem, że spiskowe teorie są obce naszemu nadwiślańskiemu krajowi. Pominę wydarzenia ze sceny politycznej z ostatniej dekady, nie będę roztrząsać co jest czyją winą i kto chciał na siłę komu nogę podstawić. Nie będę roztrząsać jawiącej się prawdą niegdysiejszej teorii o szkodliwości azbestu.

Dzisiaj zabiorę Was na krótką wycieczkę w czasy pierwszej dynastii, której rządy zostały udokumentowane na kartach historii. Opowiem Wam o pewnej książce, którą miałam okazję zdobyć w trakcie ostatnich Warszawskich Targów Książki Historycznej i dzięki odrobinie szczęścia spotkać autora na żywo.
Szykujcie się zatem, by poznać nowy pogląd na losy koronowanych i walczących o koronę głów, by poznać jedną z najstarszych spiskowych teorii w historii Rzeczpospolitej.

Gall Anonim jako jedyny w swojej "Kronice Polskiej" wspomina, że katastrofy i nieszczęścia nękające Polskę w 1038 roku mogły mieć swoją przyczynę w tajemniczej klątwie rzuconej na kraj przez Gaudentego, arcybiskupa gnieźnieńskiego i brata oraz następcę świętego Wojciecha. Roczniki kościelne, w których tak znamienny fakt musiałby być odnotowany, milczą. Podobnie kroniki zagraniczne. Nikt jednak nie mógłby przejść wobec takiego wydarzenia obojętnie.

Jakie są przyczyny rzucenia tego przekleństwa - nie wiadomo do dziś, jest to przedmiotem dyskusji i dociekań wielu historyków. Czy klątwa rzeczywiście istniała? Czy rzeczywiście mogła mieć realny wpływ na losy Piastowskiej Dynastii? Jeśli tak, w jaki sposób mogło się to objawiać?

Odpowiedzi na te pytania stara się udzielić Andrzej Zieliński, dziennikarz i historyk, autor licznych publikacji historycznych. Pan Andrzej rozpoczyna swoje dociekanie w trakcie rządów Bolesława Chrobrego, władcy współczesnego tajemniczemu Gaudentemu. Nie wiadomo czy to właśnie nie za sprawą przekleństwa tego kapłana Bolesław Chrobry zmarł około sześciu tygodni po koronacji, a dalsza historia Polski potoczyła się w taki, a nie inny sposób. Kłopoty z regaliami, porwania, trucizna, morderstwa, walki bratobójcze - to część problemów doskwierających potomkom Chrobrego. Czy były one Państwu Polskiemu przeznaczone, czy należy dopatrywać się przyczyny w klątwie Gaudentego?

Okładka pierwszego wydania książki.
Książka składa się z szesnastu rozdziałów poświęconych  znaczącym w swoich czasach postaciom z
rodu Piastów, ich błędom, namiętnościom, walce o koronę oraz... tajemniczej klątwie, która powraca niczym dźwięk dzwonu w podsumowaniu każdego tekstu. Ciekawym dodatkiem jest Suplement ukazujący losy koron noszonych na głowach polskich władców. W "Poczcie królów i książąt polskich" można zaobserwować różne symbole władzy. W czasach szkolnych myślałam, że była to po prostu fantazja malarza, bo nauczyciel nie wyjaśnił, a ja nie czułam się zachęcona do zaglądania do fachowej literatury. Żyłam w nieświadomości, jakkolwiek groteskowo by to zabrzmiało.

"Przekleństwo tronu Piastów" to moje drugie spotkanie z książkami pana Andrzeja Zielińskiego. Swój egzemplarz zakupiłam w trakcie Warszawskich Targów Książki Historycznej odbywających się na Zamku Królewskim. Na wstępie pochwaliłam się już, że udało mi się również spotkać autora. Pan Andrzej zrobił na mnie pozytywne wrażenie i przyznam się, że z chęcią przeszłabym się do niego na wykład.

Sama książka, podobnie jak "Skandaliści w koronach", strasznie mnie wciągnęła. Czytałam ją w domu, w autobusie, na uczelni, gdziekolwiek się dało. Na nowo odkrywam pasjonującą i pełną postaci z krwi i kości historię Polski. Spiskowa teoria o klątwie arcybiskupa Gaudentego jako motyw przewodni tej książki w moim odczuciu jest strzałem w dziesiątkę, nie potrafiłam zostawić zakładki w zaczętym rozdziale. Polecam każdemu, kto interesuje się polską historią i lubi czasem posłuchać elektryzujących teorii o spiskach dziejowych.

Przekleństwo tronu Piastów. Tajemnica klątwy Gaudentego

autor: Andrzej Zieliński
wydawnictwo: Rytm/ KDC
data wydania: 2013/ 2007

moja ocena: 4/5

8 komentarzy:

  1. Muszę koniecznie przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Gorąco polecam. Sama wybieram się na poszukiwanie pozostałych książek autora ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Takie rzeczy właśnie bardzo mnie intrygują, więc może kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Z podobnych klimatów bardzo polecam "Koronę śniegu i krwi" Elżbiety Cherezińskiej :).

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam ją na półce i czeka na swoją kolej ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Koniecznie musi się znaleźć w mojej biblioteczce! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja odkładam gotówkę na pozostałe książki spod ręki pana Andrzeja. Druga książka jego autorstwa, drugie pozytywne zaskoczenie :)

      Usuń
    2. No to tym bardziej chcę! :)

      Usuń

Będzie mi niezmiernie miło jeśli pozostawisz po sobie ślad.
Pamiętaj, że komentarze będące spamem lub obrażające innych będą kasowane.

Informuję iż teksty (nie będące odpowiednio odznaczonymi cytatami z książek) oraz rysunki/ komiksy zamieszczane na tym blogu są moją własnością.
Okładki książek i komiksów pochodzą z serwisu lubimyczytac.pl .
Kopiowanie i/ lub przerabianie, przeredagowywanie tekstów bez mojej wiedzy i zgody jest zabronione.