sobota, 7 lutego 2015

Stulecie Winnych. Ci, którzy walczyli. - o wojennej zawierusze i rodzie z Brwinowa.

Zdjęcie mojego autorstwa.
W poprzedniej notce opowiedziałam Wam o niezwykłej książce będącej opowieścią o z pozoru zwyczajnej, wielopokoleniowej rodzinie mieszkającej w podwarszawskim Brwinowie. W "Ci, którzy przeżyli" na pierwszy plan wysuwa się dwójka dziewcząt, bliźniaczek: Maria i o kilka godzin młodsza od niej Maria. Urodzone krótko przed Pierwszą Wojną Światową, dorastają w okresie Dwudziestolecia Międzywojennego. Jednak gdy mają po 24 lata, do Brwinowa na nowo wkraczają żołnierze. W trakcie publicznej egzekucji, w której zamiast Pawła - męża Marii - ginie dziadek Antoni, kobieta zaczyna rodzić. Na świat przychodzą bliźniaczki: Katarzyna i Barbara. Bronisława, porażona stratą męża, przestaje mówić. Odpowiedzialność za rodzinę spada na Annę.

Ciężko jest powiedzieć coś o tej książce, zdradzić Wam chociaż trochę fabuły, by nie zepsuć Wam przyjemności z lektury drugiego tomu z zaplanowanej na trzy części sagi o stu latach historii rodu Winnych (trzeci tom, jak mówi Autorka, ma nosić tytuł "Ci, którzy wierzyli" i ukazać się pod koniec kwietnia).
Przyzwyczajeni do spokojnej egzystencji mieszkańcy Brwinowa i Warszawy po raz kolejny będą musieli przystosować się do realiów wojennych. Rozstrzelania, łapanki, donosy o ukrywanie żydów - to ich nowa rzeczywistość. Winni, podobnie jak członkowie wielu innych polskich rodzin, wyruszają na front, rozchodzą się po świecie.
Anna po ślubie z Kazimierzem musi odnaleźć się w stolicy. Wynajmują mieszkanie na Marszałkowskiej w kamienicy, która ma przetrwać wojenną zawieruchę - tak podpowiedział Annie szósty zmysł. Niestety nie mieszkają tam jak "u Pana Boga za piecem", sąsiadka regularnie donosi Niemcom na współmieszkańców. Za jakiś czas ma zostać odczytany wyrok, który wydała na nią organizacja Polska Podziemna. Wcześniej jednak pracująca w kawiarni Anna spotka swoją znajomą z czasów szkolnych, Różę, młodą żydówkę przekradającą się z getta w celu zdobycia środków do życia dla swojej rodziny...

"Ci, którzy walczyli" to drugie spotkanie z bohaterami cyklu "Stulecie Winnych" - z ich namiętnościami, grzeszkami, tajemnicami, pragnieniami. Każde z nich zostaje postawione w trudnej sytuacji, próbuje się w niej odnaleźć - z lepszym lub gorszym skutkiem.

Na okładce pierwszego tomu pojawiła się ta sama kobieta, tylko że wystylizowana inaczej. Tym razem jednak, ponieważ bliźniaczki urodzone w dzień wybuchu Drugiej Wojny Światowej różnią się od siebie, swoich twarzy użyczają im dwie różne kobiety. Do tego to czerwone tło, które od razu przyciągnęło mnie do siebie. Jeśli idzie o doznania estetyczne, ta okładka wydaje mi się o wiele ładniejsza od poprzedniej. Teraz natomiast zastanawiam się jak zostanie zaprojektowana ostatnia. W jakim kolorze ją wydrukują? Strzelam w zieleń, czas pokaże czy miałam rację.

Z Winnymi spotkałam się po raz drugi i chociaż nie mogę doczekać się poznania ich dalszych losów, jakoś ciężej czytało mi się ten tom. Owszem, zdarzyło mi się zapomnieć o świecie, dopóki nie zakończyłam danego "podrozdziału" (nazwę tę partię tekstu umownie, ponieważ w "Stuleciu Winnych" nie uświadczycie podziału na rozdziały, co nie powinno Wam przeszkadzać), roześmiać się, ale nie przywiązałam się do bohaterów "dwójki" tak mocno jak do tych, którzy zostali ukazani w części pierwszej. Nie wiem, chyba po prostu za krótko mogłam z nimi obcować - "Ci, którzy walczyli" jest trochę objętościowo mniejsze od swojej poprzedniczki.

Wyglądam teraz zza ekranu komputera w moim rodzinnym domu, mama już zagłębiła się w lekturze. Szybko kobiecie idzie, zaczytana na pytania odpowiada skinieniem głowy. Spodobało się kobiecie, o bożym świecie zapomniała i chyba szybko się nie odklei. Myślę, że to wystarczy Wam za polecenie.

Stulecie Winnych. Ci, którzy Walczyli

autor: Ałbena Grabowska
wydawnictwo: Zwierciadło
data wydania: luty 2015
oprawa: miękka

moja ocena: 7/10

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu Zwierciadło

https://www.facebook.com/MagazynZwierciadlo?fref=ts

oraz akcji Polacy Nie Gęsi i Swoich Autorów Mają.
https://www.facebook.com/?q=#/PNGiSAM?ref=bookmarks

4 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. O tak od tej książki ciężko mi się było oderwać. Dobrze, że trzecia część już niedługo.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawi mnie ta książka ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo chcialabym siegnac :) sam tytuł zacheca a jak ksiazka wciaga... idealnie ;)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi niezmiernie miło jeśli pozostawisz po sobie ślad.
Pamiętaj, że komentarze będące spamem lub obrażające innych będą kasowane.

Informuję iż teksty (nie będące odpowiednio odznaczonymi cytatami z książek) oraz rysunki/ komiksy zamieszczane na tym blogu są moją własnością.
Okładki książek i komiksów pochodzą z serwisu lubimyczytac.pl .
Kopiowanie i/ lub przerabianie, przeredagowywanie tekstów bez mojej wiedzy i zgody jest zabronione.